Dani Pedrosa on motorbike

Dani Pedrosa

Dani Pedrosa har tillhört världseliten i MotoGP sedan hans debut 2005. Han har kammat hem 31 segrar i MotoGP; varav 15 stycken i 250cc klassen och 8 stycken i 125cc klassen. Han tog mästerskapstiteln redan som 18-åring i 125cc och försvarade titeln igen både 2004 och 2005, denna gången efter att ha blivit uppflyttad till 250cc klassen. Under 2006 fick Pedrosa titeln ‘Rookie of the Year’ efter att ha haft en framgångsrik första säsong i MotoGP. Trots att han aldrig vunnit VM i MotoGP, anses Pedrosa tillhöra världens allra främsta roadracingförare.

Dani Pedrosa föddes 1985 i en by i närheten av Sabadell, Spanien. Som fyraåring fick han sin första motorcykel, en Italjet 50, och som nioåring deltog han i de spanska Minibike mästerskapen där han slutade på en andraplats. Året efter tog han hem tredjeplatsen, men var bara åtta poäng efter vinnaren.

År 2001 blev Pedrosa uttagen från Movistar Activia Cup till att köra sin första mästerskapssäsong i 125cc klassen. Året efter vann han sitt första lopp och under 2003, kammade han hem sin första mästerskapstitel i sällskap med fem andra vinster under säsongen. En vecka efter sin första mästerskapsseger, kraschade Pedrosa rejält och bröt båda anklarna.

Under 2006 debuterade Pedrosa i MotoGP för Hondas fabriksstall och slutade totalt på en femteplats i VM. Kritiker tvivlade till en början på att Pedrosa skulle kunna hantera de större motorcyklarna i den tyngre klassen. Med sina nätta 158cm bevisade han dem alla fel. 2012 var Danis bästa säsong i MotoGP med totalt sju vinster, bland annat från Brno och Sepang. Det senaste decenniet har Pedrosa enbart kört för Hondas fabriksstall.

2016 hade han en del problem med sin RC213V cykel som han tyckte var svår att manövrera, men lyckades trots allt ta en seger under säsongen. Det gjorde att han behöll sin streak av att vinna minst ett lopp under alla 11 säsonger sedan 2006 då han kört i MotoGP.

Genom hela sin karriär har Pedrosa varit besvärad av ett flertal allvarliga skador som inneburit att han inte kunnat köra hela säsonger till sin fulla potential. Proportionen mellan antalet krascher och skador är för Pedrosa mycket högre än för många andra förare inom världstoppen och han har totalt fått undergå 14 operationer till följd av sina skador. Vid ett antal tillfällen har skadorna hindrat Pedrosa för att köra de allra viktigaste loppen i mästerskapsserien för att ha en chans att konkurrera om den ultimata titeln.

Leave a Reply